Under de senaste åren har identitetskapningar ökat mycket. Hela 65 000 svenskar har redan fått sina identiteter kapade i år och fler kommer att drabbas. Hur kan du göra för att skydda dig?
Identitetskapning innebär att en bedragare utnyttjar en annan persons personuppgifter för att köpa varor, söka lån och krediter, teckna abonnemang m.m. I många fall är det bara personnumret som krävs för att någon ska kunna utföra ett bedrägeri. Andra gånger används en stulen eller förfalskad ID-handling. Förfalskade id- och körkort är extremt välgjorda idag och mycket svåra att skilja från äkta handlingar. För att minska risken för att få identiteten kapad måste du vara försiktig med hur du hanterar dina personuppgifter och identitetshandlingar.
Bedrägerier med att kapa identiteter görs på många olika sätt. Ett av de vanligaste är att id-handlingar stjäls. Med hjälp av dem köper bedragaren varor i butiker, handlar via nätet och öppnar nya kreditkort.
Minska risken för att drabbas
Du kan själv vidta åtgärder för att skydda dig från att drabbas:
- Håll i plånboken
- Lås din mobiltelefon med lösenordsspärr
- Kasta inte personlig information i soporna
- Sätt lås på brevlådan
- Förlustanmäl
Om du tappat ditt id-kort, körkort eller annan id-handling.
- Håll koll på posten
Lås brevlådan och undvik att lägga kontobesked i pappersinsamlingen
- Anslut dig till digitala brevlådor
Genom att skaffa konto hos t.ex. Kivra får du ett meddelande direkt till din e-post om någon inhämtar en kreditupplysning i ditt namn
- Lämna aldrig ut lösenord eller koder
Exempelvis PIN-kod, lösenord mm. Lämna aldrig ut personliga koder – oavsett vem det är som begär ut uppgifterna! T.ex. bankdosor är personliga och får under inga omständigheter lämnas ut.
- Förvara inte PIN-koder synliga
Spara inte din PIN-kod tillsammans med kortet eller dosan.
- Besvara inte frågor när okända ringer
Lämna inte ut personlig eller ekonomisk information – det kan vara ett sätt att samla information i bedrägligt syfte.
- Anslut dig till UC:s E-Spärr
En kostnadsfri tjänst som spärrar personnummer från att användas vid handel hos anslutna e-butiker.
Så undviker du bedragarna på webben
Det finns flera saker du kan göra för att minska risken för bedrägerier när du surfar på webben:
- Se upp för gåvor
”Du är den miljonte besökaren på webbplatsen” – ett exempel på hur bedragarna lurar dig att lämna ut uppgifter.
- Undvik varuerbjudanden och priser
Bedragarna vill samla information från dina enkätsvar. Fyll inte i formulär, det finns risk att du skickar uppgifter trots att du inte trycker på ”skicka”.
- Se upp för erbjudanden som är för bra för att vara sanna
Får du erbjudanden om gratis tjänster eller dyra produkter med kraftig rabatt kan det finnas dåliga avsikter bakom.
- Köp produkter och från webbplatser som är säkra
Kontrollera att de har granskats och är tillförlitliga. Granska bedömningar, kvalitet, intyg och liknande.
- Svara inte på ”falska” mail
Såsom skräpmail, phishing, nigeriabrev, falska vinstvarningar eller liknande.
- Se upp för snabba sätt att tjäna pengar eller få ett jobb
Avsikten är att samla personliga uppgifter om dig.
- Publicera inte bilder på id och körkort på bloggar och Facebook
Medvetenhet och att skydda din känsliga information är det bästa sättet att förhindra bedrägerier. Se till att alltid ha kontroll på dina id-handlingar, var vaksam om någon gör en kreditupplysning på dig, post saknas, telefonabonnemang öppnas i ditt namn, fakturerar dig för varor du inte beställt, nya bankkonton öppnas och pengar försvinner. Polisanmäl så snart som möjligt!